De Wens de Wijsheid en het Wonderspel | Denken als een genie
18164
post-template-default,single,single-post,postid-18164,single-format-video,cookies-not-set,woocommerce-no-js,tribe-no-js,ajax_fade,page_not_loaded,,columns-4,qode-theme-ver-9.1.3,wpb-js-composer js-comp-ver-4.11.2.1,vc_responsive

Denken als een genie

14 sep Denken als een genie

 

Oplossingsgericht werken & creatieve denken

 

“Even if you’re not a genius, you can use the same strategies as Aristotle and Einstein to harness the power of your creative mind and better manage your future.”

 

Door de geschiedenis heen maakten beroemde wetenschappers en creatieve geesten gebruik van een aantal strategieën om tot een oplossing van een probleem te komen. Laten we deze strategieën eens onder de loep nemen. Bij het toepassen van deze strategiën is een actieve en productieve houding vereist! Deelnemers van het Wonderspel en Mapping the Future zullen in het proces deze strategiën tegenkomen.

 

1. Orden en herorden je gedachten! Kijk op zo veel mogelijk verschillende manieren naar de problemen. Bekijk dingen vanuit een ander perspectief. Leer je probleem te begrijpen, door het te herkaderen, en te herstructureren.
2. Visualiseer! Maak gebruik van schema’s, diagrammen en beelden om je dilemma te analyseren. Maak gebruik van beeldtaal om je onderwerpen op zo veel mogelijk manieren te visualiseren. Beelden werken snel, verschaffen sneller duidelijkheid en kunnen een verhaal in een korte tijd visualiseren, waar je normaal gesproken een heel lang verhaal voor nodig hebt.
3. Produceer! Een genie werkt hard en is productief. Uit een studie(1) waarin 2036 belangrijke wetenschappers uit onze geschiedenis werden onderzocht, bleek dat de meest gerespecteerde wetenschappers niet alleen goede, baanbrekende en belangrijke onderzoeken hadden gedaan, maar ook heel veel ‘slechte’. Ze waren niet bang om te falen of om middelmatig werk te leveren om tot excellentie te komen.
4. Combineer! Maak nieuwe combinaties, vreemde combinaties, onverwachte combinaties, ook al zijn ze niet congruent of voor de hand liggend.
5. Verbind! Geef vorm aan relaties, maak nieuwe connecties. Wie zijn de mensen uit jouw netwerk? Wie zijn jouw hulpbronnen?
6. Tegenstellingen! Denk in tegenstellingen, denk in de box en tegelijkertijd ook uit de box. Kom uit je comfortzone. Kies voor een oplossing die niet voor de hand ligt. Bijvoorbeeld: ‘Ik ben als een schaap in wolfskleren’ i.p.v. ‘Ik ben een wolf in schaapskleren.’ Soms is het misschien nodig om via een strenge, zakelijke of bureaucratische weg een opdrachtgever te overtuigen van iets om uiteindelijk daar te komen waar je de meer menselijke, zachtaardige kant van het verhaal kan vertellen.
7. Metafoor! Denk in metaforen, vergelijkingen en associaties. Bijvoorbeeld: De organisatie is als groep fietsende toeristen die voor het eerst Amsterdam bezoekt. Verwonderd, open en nieuwsgierig naar de gebouwen, de grachtjes en de fotogenieke plekken, maar zonder een groot besef van het verkeer en de chaos om hun heen.
8. Maak fouten! Leer van je fouten. Het klinkt misschien vreemd, maar het menselijke brein is in feite een faalmachine. We genereren modellen van de werkelijkheid, we onderzoeken het, we passen het aan en we creëren nieuwe succesvolle modellen op basis van de mislukkingen.
9. Geduld! Neem de tijd. Een goed idee of de juiste oplossing heeft vaak tijd nodig, om het goed uit te voeren, uit te testen of mee te oefenen. Oefening baart kunst. Succes heeft geen deadline en succesvol zijn kent ook geen leeftijd. Thomas Edison (1847-1931) bijvoorbeeld was 45 toen hij bekendheid verwierf met zijn uitvindingen. En Paul Cezanne (1839-1906), een van de grootste schilders van de 19e eeuw, had pas zijn eerste expositie toen hij 56 was.

 

vrij vertaald uit http://www.studygs.net/genius.htm

  1. Dr. Dean Keith Simonton (PhD 1975,Harvard University), UCLA, Universiteit van Californië