09 jun De A-Factor
Zes tips om je A-Factor te vergroten en meer applaus te ontvangen
Het effect (E) van jouw dienstverlening, product of advies wordt mede bepaald door de kwaliteit (K) die je levert. Omdat je goed werk wilt leveren, besteed je een aanzienlijke hoeveelheid tijd aan de kwaliteit van je werk. Aansluitend hoop je anderen voor je te winnen door overtuigingskracht: op basis van argumenten leg je uit waarom de door jouw voorgestelde oplossing, advies, verbetering de juiste is.
De andere helft is minstens net zo belangrijk. Want: in hoeverre zit de ander op jouw mening, oplossing of advies te wachten? Hoe groot is de acceptatie (A) van jouw interne/ externe klant.? De A-factor bepaalt in feite of jij jouw waarde kunt toevoegen. De vraag is dan ook of je mensen kunt overtuigen met alleen steekhoudende slimme argumenten. Hoe krijg je mensen mee als discussie op de inhoud niet genoeg is om de ander aan jouw kant te krijgen. Hoe vergroot je je A-Factor en krijg je meer applaus?
Tip 1: Aanvoelen: Vergroot je bewustwording ten aanzien van de gevoelens en emoties van je gesprekspartners
Tip 2: Andermans blik: Stop met zenden, zet je nieuwsgierigheid aan en probeer te begrijpen hoe de ander naar de situatie kijkt
Tip 3: Aanvullen: Beweeg weg van de oplossing die jij hebt bedacht. Doe een stap terug en kijk hoe je de analyse van het probleem, en daardoor ook de beslissing nog beter kunt nemen door de ander zijn waarde toe te laten voegen binnen het gesprek. Stel vragen. Wat zie je over het hoofd, wat de ander wellicht kan toevoegen?
Tip 4: Aandacht: Zorg voor een goede sfeer. Aandacht voor de ander is het sleutelwoord. De ander uit laten praten en echt luisteren naar het antwoord op de vraag die je net stelde een must.
Tip 5: Altruisme: Kijk naar de belangen die jullie gemeenschappelijk hebben. Bedenk een oplossing waarbij je de ander helpt en jullie verschillende belangen meer in balans zijn
Tip 6: Adem in, adem uit: En als je dan merkt dat de sfeer ontspannen is en de ander het gevoel heeft dat jij hem begrijpt, dan kun je zaken doen en met jouw fantastische blik komen
Dit artikel is al eerder gepubliceerd op elysakramer.nl